Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Monday, March 22, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 8 : POS Malaysia

0
Dalam kejauhan , pasti ada kerinduan. Inilah yang diceritakan oleh Umi. Bilamana terlihat sahaja jemaah haji lain bersama anak2 mereka maka umi dan ayah akan salin berpandangan mengenangkan kami di tanahair.

Rutin harian umi ayah adalah disekitar masjid nabawi. Ambil peluang sebanyak-banyaknya untuk menikmati bumi ALLAH yang penuh barakah. "Suasana jemaah membungkus2 barangan untuk dihantar pulang menerusi Pos Malaysia adalah biasa kerana pihak tersebut membuka kaunternya di lobby hotelnya". kata umi. Dalam bab ini , ayah suka sangat ambil mudah, kata umi lagi. nanti le... biar le.... esok2 le.... itulah ungkapannya. Memang itu bukan matlamat, tapi Umi sentiasa dok ingatkan bahawa try le hantar sikit bungkusan sekurang2nya kami leh ingat dan gembira selalu, lebih2 lagi persiapan AidilAdha.

..... Hari-hari terakhir umi ayah di Madinah baru mereka membeli beberapa buah tangan dan pakaian raya buat kami di Tanahair. Namun setelah umi dan ayah pack barang2 tersebutt maka ayah menghantar kotak tersebut ke kaunter Pos. Malang sekali kaunter telah pun ditutup dan segala perkhidmatan Pos kini akan dibuka ke Kota Mekah. Maka bergegas ayah menuju ke Al-Haram Hotel yang jaraknya 700 meter mengusung kotak tersebut dengan harapan kena pos juga bagi mengelakkan beban untuk ke Mekah kelak. Allah Maha Mendengar kehendak umi ayah, sejurus tiba di hotel berkenaan kelihatan petugas-petugas Pos sedang mengangkat dan menyusun kiriman2 jemaah haji ke lori khas Pos untuk terus dibawa dan dihantarkan ke Airport.

Ayah : "Abang boleh tak saya nak poskan sekotak lagi?"
Petugas Pos : "Haji.... kaunter dah tutup, apasal aji lambat?"
Ayah : "Maaflah saya ingatkan lambat lagi mau tutup dan ke Mekah?, kami lak tak terfikir nak hantar awal, terasyik sangat dengan aktiviti biasa di masjid dan sekitarnya"
Petugas Pos : "Alat timbang kami dah simpan, nanti kami cuba usahakan"
Ayah : "Alhamdulillah"

Lega sungguh rasanya ayah , dengan mengusung jauh , dan timbang barang betul2 kat lori. Hajat nak bagi gembirakan insan di Tanahair sempena Aidil Adha moga tercapai. Termasuk sepupu2 kami Abang Huzaifah & Kak Aishah.

.....bersambung

No Response to "Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 8 : POS Malaysia"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort