Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Wednesday, March 17, 2010

Ikan Talapia @ Kolam Cik Lie

1
Jika di Kuala Nal, Kuala Krai tarikan utama dan pastinya kami sertai ialah mandi sungai yang sememangnya masa kini cetek, hinggakan kami boleh menyusuri keseberang pulau dengan berjalan kaki.

Berlainan dengan di Kg. Pak Badol, Melor kegigihan dan usaha Cik Lie (kembar umi) memungkinkan kami untuk menimba pengalaman memancing kolam ciptaannya. Menghidupkan ikan dalam sangkar adalah hobi beliau, namun kami dibenarkan untuk memancing ikan yang berada disekitar kolam selain dari dalam sangkar. Alhamdulillah petang ini kami sekeluarga bersama angkatan sepupu kami memancing ikan dalam kolam lepasnya. Ayah dan Pak Su Irul memancing tanpa sebarang teknik pancing berjaya mengangkat hampir 10 ekor ikan yang terdiri daripada talapia merah, talapia hitam, dan ikan selat.

Saya dan adik juga turut serta memberi makan ikan dalam sangkar yang terdiri daripada ikan keli, ikan patin dan juga ikan talapia. Hasil tangkapan , ini kami jadikan juadah makan malam kami hari ini. Terima kasih bebanyak buat Cik Lie , Cik Ta dan Tok Abah kerana usaha mewujudkan kolam ini menarik minat kami sekeluarga.

Buat tukang masak kami malam ni , juga tak lupa nak ucapan terima kasih terutama Nek Mi, Cik Su, Umi dan Pak Su Irul. Moga Allah memberkati hasil usaha kalian.

1 Response to Ikan Talapia @ Kolam Cik Lie

March 17, 2010 at 8:27 PM

salam madihaha...

amboi, bukan main lagi memancing ikan...

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort