Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Monday, March 1, 2010

Trip singkat ke Asiatica & Ziarah Baby

2
3 hari yang penuh bermakna buat kami. Ayah dan umi pada asalnya tidak ada plan kemana-mana , namun ayah yang sering merancang dan bertindak tidak ambil masa yang lama. Cuti Maulidur Rasul SAW pada kali ini, ayah dan umi pagi2 lagi mengejutkan kami untuk bersarapan sambil baca dan menghayati intipati ta'alim 'Buku Fadilatul Amal' sejurus itu ayah dan umi pula membacakan beberapa hadis dari 'Kitab Syamail Muhammadiah' iaitu hadis2 berkisar tentang keperibadian Rasulullah SAW. Seronok untuk sama2 kami hayatinya.

Sebelah petang setelah ayah bertugas sebagai khatib di Masjid Al-Munzirin, ayah balik seraya berkata untuk kami sekeluarga bersiap2. Bersiap2? kemana ayah? kata adik terpinga ingin tahu. Ayah umi kata ikut aje. Jam pukul 5 petang kami mula bergerak ke Bertam, Pulau Pinang bagi menghadiri Majlis Maulidur Rasul SAW di Asiatica Organik House AOH. Program dijadualkan pukul 8.30 malam, alhamdulillah kami sampai mengikut yang dijadualkan perjalanan sejauh 284 km dengan melalui Beruas-Taiping-Highway Utara Selatan terus Penang.

Ada perkara lucu berlaku di Hentian Juru. Setelah kami solat jama' kami mula bergerak, namun apa yang berlaku beberapa kenderaan memberi isyarat hon kpd kami...... apa lagi ayah berhenti dan kelihatan bonet Avanza kami ternganga luas... hahahahaha sungguh lucu mujurlah beg2 kami tak jatuh , Alhamdulillah. semua kami rasa terhibur dengan pengalaman ini. Jangan buat lagi ? kata ayah, yang sebenarnya kecuaian kami semua masing2 mengharap satu sama lain. Turut bersama kami ialah Abang Huzaifah.

Program diisikan dengan bacaan Yassin , Tazkirah Maulid , Nasyid & Selawat oleh beberapa pelajar Tahfiz Al-Quran yang diraikan bersama. Setelah itu kami menikmati jamuan istimewa nasi turkey, capati arab & air roselle. Alhamdulillah makan tak tipu puas rasanya. Sedap masakan tersebut. Selesai sahaja kami terus balik ke Kg Gajah, dan sekali lagi rekod jalan jauh balik dalam tempoh 5 jam sahaja. Apa nak kata ikut ajelah.....

Petang semalam kami pula sempat pergi ziarah baby baru sahabat ayah Pakcik Shahbudin di Batu Gajah. Baby yang berumur 15 hari ini baru 3 hari keluar dari wad Hospital Ipoh, akibat deman. Saya dan adik amat teruja bermain dengan baby tersebut. Moga pada -Mu Ya ALLAH akan limpahkan kami jua adik yang soleh dan solehah selepas ini, Amin Ya Rabb.

2 Response to Trip singkat ke Asiatica & Ziarah Baby

March 2, 2010 at 5:46 PM

wah...aje laju btul ye abi madihah bawak kete, smpai terbukak bonet...
hehehe...

insya'Allah, moga2 madihah dapat adik lagi ye...

March 3, 2010 at 6:09 PM

masa tu bw slow je, cuma laju start kereta je

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort