Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Thursday, May 6, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 12 : Jadual Harian @ Makkah

0
Seawal jam 3-4 pagi telah pun bangun bersiap sedia untuk ke Masjidil Haram. Ayah dan Umi menceritakan betapa hebatnya manusia menjadikan perjalanan kehidupan mereka sepertimana di Makkah, Tanah Haram yang penuh barakah. Pada jam2 tersebut kebanyakan manusia memang menjadi hamba yang benar2 bersyukur kerana kekuatan IMAN manusia untuk bersedia hadir ke Masjidil Haram sekurang2nya sejam sebelum fajr.

Jarak perjalanan berjalan kaki ke masjid sekitar 1ooo meter. Namun ada gak teksi sapu tersedia menanti kat lobby hotel.... teriak 5 riyal ... 5 riyal.... 5 riyal.... itu kalu dah dekat ngan tarikh kemuncak haji iaitu 7 hari sebelum 9 Zulhijjah. Kalu hari-hari biasa 2 riyal je... Namun kalu masa puncak tu jalan kaki ngan naik teksi sapu tu, laju jalan kaki lagi, tapi setdk2nya kemudahan org2 uzur (sakit/tua) ada la.

Pada kebiasaannya sejam awal dari fajr , berpusu2 manusia menuju ke Al-Haram untuk mengambil tempat yang terbaik. Walaubagaimana pun ragam manusia sering menginsafkan ayah dan umi agar terus menerus istiqomah dengan amalan tersebut. Namun kekuatan jiwa sangat dituntut dan paling tidaknya ialah faktor sekeliling menjadikan kita sedia berwadahkan iman atau kita jadi insan alpa. kata ayah kepada kami.

Kebiasaannya umi dengan ayah akan menuju ke tingkat 3 masjid. Alasan kerana agak tenang dan tidaklah bersesak - sesak sangan sebab mereka masih berada dalam ihram dikhuatiri tergelincir berkelakuan dan wangi jemaah yang wangi mungkin akan disapa kepada mereka. Terlanggar pantang larang ihram maka dam akan dikenakan. Apa yang pasti dalam tempoh ihram yang panjang sebenar pelbagai ujian dan keberhatian amat perlu ditingkatkan. Biasanya soal rambut atau sebarang bulu yang gugur.

Jika sehelai maka 5 riyal perlu dijelaskan iaitu kadar secupak beras kepada penduduk Makkah. Namun jika 3 helai atau lebih secara serentak atau berturutan maka 60 riyal perlu dijelaskan iaitu 10 riyal seorang penduduk Makkah. Yang ini tak boleh lari, malah terkadang selang sehari kurang 5 riyal pasti dibayarkan kepada pekerja2 pencuci Masjidil Haram. Dengan hal ini ayah umi akan merasakan bahawa betapa bernilainya setiap cebis dari tubuh badan kita.

Haruslah kita bersyukur dengan apa yang Allah limpahkan buat kita. Ya Allah jadikan kami dan umat manusia menjadi insan yang bersyukur. Amin Ya Rabb.

bersambung.....

No Response to "Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 12 : Jadual Harian @ Makkah"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort