Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Tuesday, May 4, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 11 : Tanggungjawab I

0
Hari pertama di bumi Makkah al-Mukaramah, kalimah syukur yang sentiasa diungkapkan oleh umi ayah. Umi yang sentiasa menitiskan air mata kesyukuran, menjadikan mereka berdua tunduk membesarkan Allah. Tawaf Qudum 7 kali pusingan dengan tenang dan tabah mengharungi jutaan umat yang sama2 membesarkan Allah.

Selesai melakukan tawaf qudum pada tanggal 22 Zulkaedah, ayah dan umi terus melakukan saei haji yang mana ianya adalah salah satu rukun haji yang perlu dilakukan cuma ianya samaada boleh dilakukan terus selepas tawaf qudum ataupun selepas tawaf ifadhah iaitu selepas 10 zulhijjah. Suatu ketika dahulu ayah merasakan jarak saei dekat je, namun dengan jarak yang sama dirasakan jauh mungkin faktor tenaga. Bagi ayah dan umi sering insaf dan berazam untuk mengingatkan rakan2 lain agar dapat menunaikan fardu haji ketika mana usia masih muda.

Ianya bersandarkan kepada pengalaman melakukan haji amat memerlukan ILMU & KEKUATAN FIZIKAL. Umur meningkat tenaga semakn kurang dan ibadah juga akan terancam.

Sesudah saei haji dilakukan, ayah dan umi bergerak pulang ke Hotel Al-Janadriyah. Jika masuk ke Al-Haram kami bersama kumpulan besar, namun ketika pulang kami berpecah. Kata ayah group yang ramai tu laju je mereka akan pulang ke hotel kerana terikat dengan sheikh muasasah dan dikalangan kami still sayang nak buat laju2 ibadah yang dituntut tersebut.

Pulang ke Hotel untuk berehat dan mengemas keperluan harian sambil membiasakan diri kami dengan Ihram iaitu berpantang 13 perkara dilarang. Inilah sebenarnya merasakan nilai setiap juzuk tubuh badan kita. Contoh sehelai rambut yang gugur maka SR5 perlu dijelaskan kepada penduduk Makkah yang memerlukan bantuan. Kupasan hal ini akan diperjelaskan kelak oleh ayah pada posting akan datang, Insyallah.

BERSAMBUNG.....

No Response to "Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 11 : Tanggungjawab I"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort