Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Thursday, July 22, 2010

Deko Ikan Pilai

0
Bermula dengan pujukan Mak Ngah ketika mana ayah dan umi ke Makkah tempohari, ikan pilai menjadi ikan peliharaan kami berdua. Memang seronok melihat kilauan dan kelibat ikan tersebut. Setelah beberapa bulan, seekor dari ikan pilai tersebut telahpun mati kurang vitamin kot. Sedih saya kerana ikan tersebut amanah Mak Ngah Ju buat saya.

Baru-baru ini kami mengunjungi sebuah nursery di Ipoh, secara tak sengaja ayah membeli pasu kaca petak beserta seekor lagi ikan pilai. Bila dibawa pulang kelihatan sangat cantik namun hanya satu pasu sahaja dan ikan yang lama masih dalam bekas plastik biasa. Ayah sentiasa menjaga dan mengawal kami dari memberikan makanan kepada ikan tersebut.

Selang seminggu ayah sekali lagi pulang dari Ipoh hadiah mengejut buat kami dengan dua lagi pasu serta seekor lagi ikan pilai. Kini koleksi ikan pilai kami menjadi tiga. Seekor ikan untuk saya , seekor ikan untuk adik , seekor lagi untuk ayah manakala pasu ketiga-tiganya dihadiahkan untuk umi.

Jadilah sekarang ini deko rumah kami dengan koleksi ikan pilai yang menarik dan kilauannya menyerlah seadanya. Hanya ayah sahaja yang kawal diet ikan tersebut agar kualiti air tersebut bersih sentiasa. Terima kasih ayah umi benarkan kami melayan haiwan peliharaan kami.

No Response to "Deko Ikan Pilai"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort