Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Friday, January 1, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 1

0
Ku mulakan dengan lafaz Basmallah. Syukur waHamdulillah buat Allah atas pilihan-Nya.

Tanggal 27hb. Oktober , ketika ayah sedang mengawasi anak didiknya menduduki peperiksaan PKSR II di sekolah. Deringan telefon kedengaran, lantas dijawab. "Assalamualaikum Tuan" itu ayat biasa ayah. rupa-rupanya panggilan tersebut hadir daripada petugas Tabung Haji Cawangan Bota, Tn Hj Rizal Muzakar. Sambil berseloro menanyakan pada ayah apakha beliau telah bersiap sedia menjadi tetamu Allah? Lantas ayah menjawab adalah gitu2, maklumlah kami sangka ayah akan pergi pada penerbangan akhir sekitar 18hb. Nobember iaitu selesai Konvokesyen ayah umi Open University Malaysia. Namun seloro mereka menjadi serius apabila dinyatakan oleh kakitangan TH tersebut bahawa ayah dan umi perlu berangkat pada 31hb. Oktober iaitu 3 hari je lagi.

Ayah mulanya redho dan bersyukur, namun kalut dan kelam kabutnya menjadi2. Dengan menyerahkan kelasnya pada rakan sejawat beliau bergegas ke TH Cawangan Bota yang terletak 10 km dari sekolahnya. Dihatinya terharu bercampur ceramuk deq kerana banyak perkara yang perlu diselesaikan. Sememangnya tahun ini sistem TH agak kelam kabut, lantas menjadikan ayah umi kami pun begitu juga.

Langkah 1 : Syukur....... , tenangkan diri, lantas ayah mewar-warkan berita gembira ini kepada rakan taulan dan sahabat handai yang dia sempat.

Langkah 2 : Petangnya ke Bandar Teluk Intan untuk membeli persiapan terakhir. Termasuklah membeli 2 buah basikal baru buat kami.

Langkah 3 : Plan sesuatu atas kehadiran tetamu yang akan berkunjung ke rumah saban waktu dan masa. Kongsi kegembiraan bersama.

3 hari mengatur situasi, kami yang masih dalam sesi persekolahan pun terpaksa diuruskan. Jumaat pagi 30hb. Oktober 09, pihak sekolah mengadakan bacaan Yasin khusus buat ayah umi. Ianya serentak SK Lambor Kanan & sekolah umi SK Sungai Galah. Ayah umi telah diberi peluang untuk berucap dan antara ucapan ayah adalah memohon agar terhapus dosa sesama manusia yang sememangnya perlu dilakukan oleh orang akan bermusafir.

Begitulah serba sedikit gambaran yang dihadapi oleh ayah umi , pg-tghri - ptg - mlm - tgh mlm, sepanjang 3 hari ini menerima tetamu. Alhamdulillah kegembiraan dan keakraban ayah umi bersama teman , jiran , sahabat handai , sanak saudara dan yang paling jauh Che Haris dari Kedah pun sudi datang menziarah ayah umi walaupun hanya sejam setengah je hadirnya dan terus pulang semula ke Alor Setar. Kami sememangnya tahu ayah punyai ramai teman dan juga keramahannya membuatkan rahmat mencurah2, syukur Alhamdulillah.

kita sambung lagi.....selepas ini...

No Response to "Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 1"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort