Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Sunday, January 17, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 3

2
Jam 7 malam , kami berkumpul pula di rumah Tok Chu, Kelana Jaya. Tok Chu menyambut kami dengan girang dan terhidang juadah malam yang sangat banyak. Maghrib & Isya secara jama' malam ini diimamkan oleh ayah. Setelah kami berjemaah beramai2 kami menjamah makanan yang disediakan. Sungguh selera kami sekeluarga dan yang hadir pada ketika itu. Sate, nasi lemak, mee goreng, bihun dan pelbagai juadah untuk dinikmati sambil bergeloroh sesama keluarga dalam suasana yang harmonis.

Telefon ayah sentiasa berdering, panggilan diterima beberapa sanak saudara yang telah pun berada di Kompleks Kelana Jaya. Setelah segalanya siap kami pun mula bergerak dalam misi menghantar ayah umi untuk melapor diri di Kompleks Tabung Haji. Jadual melapor diri adalah 2 jam sebelum 9.30 malam, kami tiba di kompleks tersebut jam 9.15 malam. Suasana disitu sangat padat dan sayu. Ramai keluarga jemaah yang mengiringi hadir untuk memberikan lambaian terakhir sebelum berangkat.

Ayah dan umi adalah jemaah haji yang terakhir melapor diri di kaunter pengambilan pass masuk kompleks dan pengurusan pengumpulan barangan. Kami agak sedih dan pilu ketika ini. Ayah agak sibuk menyediakan butiran akhir untuk check in bagasi. Kami sempat berpeluk2kan dan bergambar dengan ayah umi disaat akhir untuk berlepas. Air mata tangisan kami tak dapat disimpankan , al maklumlah ayah umi kan pergi selama 45 hari. Ini bermakna pada 14hb. Disember '09 baru pulang.

Setelah setelah persiapan dan segalanya selesai, maka kami mendengar pengumuman panggilan masuk untuk pesawat SV5015 KT 35 KLIA - Madinah. Kami sekali lagi berpeluk2kan dan ayah umi melangkah masuk dengan lambaian bakal jemaah haji pada ketika itu.

Menurut ayah umi, mereka diberi taklimat khas penerbangan dalam dewan kompleks berkenaan sebelum menaiki konvoi bas menuju KLIA pada jam 11.30 malam. Bas mereka diiringgi seumpama VIP oleh pasukan polis PDRM sepanjang perjalanan ke KLIA. Sejurus tiba di KLIA mereka berehat seketika dan pada jam 12.45 pg mereka dibenarkan menaiki pesawat KT 35 ke Madinatul Munawarah untuk ziarah selama 9 hari.

bersambung....

2 Response to Rehlatul Ghufran Bil Hajj 1430 - Part 3

January 22, 2010 at 9:55 PM

alahai sedeynye tgk si adik menangis...

January 24, 2010 at 5:25 PM

mujur ada ustazah yang lebih tumpangkan di kelas yg diajarnya. 'Chiken dance' yg dai dpt dri sk tjg bidara... katanya...

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort