Syarahan B.Arab Ihtifal KAFA 2011

Tahnik Muhammad Uwais

Friday, August 27, 2010

Rehlatul Ghufran Bil Hajj : Episod 16 Mabit @ Muzdalifah

0
Memang lama sungguh saya tak coretkan kisah umi ayah ketika mengerjakan ibadah Haji 1430. Setelah berada di Arafah kurang lebih 20 jam. Menjelang terbenam matahari, umi ayah dan jemaah haji yang lain diberi taklimat khas pergerakan seterusnya iaitu ke Muzdalifah. Pergerakan mereka adalah mengikut KT (Kapal Terbang) iaitu umi ayah dari KT35. Dalam persiapan tersebut ada jemaah yang awal gilrannya untuk ke petak khas menantikan bas. Umi ayah dikhabarkan sekitar jam 7 malam, maka sempatlah mereka menunaikan ibadah solat jamak maghrib isyak terlebih dahulu.

Sejenak waktu yang telah tiba maka pengumuman panggilan dibuat, ayah umi dan kumpulannya ke petak menunggu bas. Kehadiran bas maka terus dipenuhi jemaah, dan biasalah warga emas didahulukan dan ayah berdiri sepanjang perjalanan tersebut. Suasana sekitar dipenuhi dengan kumpulan-kumpulan jemaah haji yang telah pun tiba.

Muzdalifah adalah kawasan lapang dan bermabit disini adalah salah satu dari 'syarat wajib haji' sekurang-kurangnya selepas tengah malam baru dibenarkan untuk terus mengerjakan rukun dan syarat wajib yang lain dan semestinya selepas di Muzdalifah bergerak menuju ke Mina.

Di Muzdalifah jemaah haji pernuh melaksanakan pelbagai perkara-perkara sunat termasuk mengutip 7 anak batu bagi tujuan lontaran di Jamrat al-Kubra. Menurt umi ayah pelbagai kenangan samaada lucu mahupun iktibar ada disini.

Antara kumpulan - kumpulan lain hanya dipisahkan dengan tali merah belang putih. Seluruh kawasan tersebut Muzdalifah dipenuhi jemaah haji sedunia dan masing-masing beramal dengan amalan yang telah pun dipelajari sebelumnya.

Bagi umi ayah kesempatan ini sambil berzikir, bertasbih dan berdoa juga mereka ambik kesempatan untuk berehat dengan berlapikkan tikar ditanah suci Muzdalifah. 7 biji anak batu dikutip dan suasana tenang dan ibadah penuh pengharapan moga Allah terus memberkati amal ibadah umi & ayah.

......bersambung.....

No Response to "Rehlatul Ghufran Bil Hajj : Episod 16 Mabit @ Muzdalifah"

Memori Indah ...

Memori Indah ...

Kongsi Pengalaman Ayah Umi

Family Day 2010 @ Cinta Sayang Resort